Tereza Havelková získala magisterský titul na Ústavu hudební vědy FF UK a doktorát na Amsterdam School for Cultural Analysis, Universiteit van Amsterdam. Absolvovala zahraniční stáže na Royal Holloway University of London, Humboldt-Universität zu Berlin a Columbia University v New Yorku (v rámci Fulbrightova programu). Je zakladatelkou a bývalou šéfredaktorkou časopisu HIS Voice. Ve své odborné práci se zaměřuje především na operu, hudební divadlo a multimédia, ke kterým přistupuje z pozic kulturní teorie a analýzy. Ve výuce se věnuje take tématům z hudby 20. a 21. století, teorii zvuku a problematice hudby a genderu. Je autorkou monografie Opera as Hypermedium: Meaning Making, Immediacy, and the Politics of Perception (Oxford University Press 2021) a spolueditorkou zvláštního čísla Theatre Research International (46.2) na téma “Sounding Corporeality”. V současné době dokončuje dvě kolektivní monografie: Music Theater and Politics: Hegemonies, Resistances, Utopias pro Oxford University Press (spolueditor Marcus Tan) a Zvuk, gender, identita: Kulturní analýza hudby ve středovýchodní Evropě pro Karolinum (spolueditor Vít Zdrálek). Je vedoucí Skupiny pro výzkum hudebního divadla při Mezinárodní federaci pro divadelní výzkum (IFTR).
„Dokumentární gesamtkunstwerk aneb Může Lenin zpívat? Opera Deset dnů, které otřásly světem v pražském Národním divadle“. Divadelní revue 33/1 (2022), s. 31-53.
Opera as Hypermedium. Meaning-Making, Immediacy, and the Politics of Perception. NewYork: Oxford University Press, 2021. [DOI]
“Sounding Corporeality.” Special issue of Theatre Research International (Cambridge University Press), Volume 46, Issue 2, July 2021, co-edited with Aoife McGrath, Marcus Cheng Chye Tan, Prarthana Purkayastha, “Editorial: Sounding Corporeality,” pp. 108-114. [DOI]
“Minding the Gap. The Politics of the Body-Voice Relationship in Hypermedial Opera”, Opera Quarterly (Oxford University Press), Volume 36, Issue 1-2, Winter-Spring 2020, pp. 27-49. [DOI]
„Národ a totalita v současné české opeře: Případ Nagano a Zítra se bude…“. In Kultura a totalita. Národ, ed. Ivan Klimeš a Jan Wiendl. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy 2013, s. 442-457.
„Allegory and Seduction: Staging the Promise of Knowledge in Contemporary Opera“. In Inside Knowledge: (Un)doing Ways of Knowing in the Humanities, ed. Carolyn Birdsall, Maria Boletsi, Itay Sapir a Pieter Verstraete. Cambridge Scholars Publishing 2009, s. 267-286.
„Do You Want to Be Absorbed? The Knotty Acts of Mediation in Rosa: A Horse Drama.“ In: Sonic Mediations: Body, Sound, Technology, ed. Carolyn Birdsall a Anthony Enns. Cambridge Scholars Press 2008, s. 227-242.
„Kotík, Petr“. In Die Musik in Geschichte und Gegenwart: Allgemeine Enzyklopädie der Musik, ed. Ludwig Finscher. Kassel, Stuttgart: Bärenreiter, J. B. Metzler 2008.
„Zouhar, Vít“. In Die Musik in Geschichte und Gegenwart: Allgemeine Enzyklopädie der Musik, ed. Ludwig Finscher. Kassel, Stuttgart: Bärenreiter, J. B. Metzler 2008.
„Růžička, Rudolf“. In Die Musik in Geschichte und Gegenwart: Allgemeine Enzyklopädie der Musik, ed. Ludwig Finscher. Kassel, Stuttgart: Bärenreiter, J. B. Metzler 2008.
„Marek, Martin“. In Die Musik in Geschichte und Gegenwart: Allgemeine Enzyklopädie der Musik, ed. Ludwig Finscher. Kassel, Stuttgart: Bärenreiter, J. B. Metzler 2008.
„Košut, Michal“. In Die Musik in Geschichte und Gegenwart: Allgemeine Enzyklopädie der Musik, ed. Ludwig Finscher. Kassel, Stuttgart: Bärenreiter, J. B. Metzler 2008.
„Björn Heile: The Music of Mauricio Kagel.“ Studies in Musical Theatre, Volume 1, Number 3, 2007, s. 321-323.
„When the ‚Morgenland‘ Looks East: Miloslav Kabeláč and Musical ‚Others‘“. In New Music in the „New“ Europe 1918-1938: Ideology, Theory, and Practice, ed. Geoffrey Chew. Praha: KLP 2007, s. 71-76.
„Czech Music from 1945 to the Present.“ In Czech Music. Divadelní ústav, Praha 2005, s. 38-48.