Jarmila Gabrielová

prof. PhDr. Jarmila Gabrielová, CSc.

Consulting hours
  • středa 14-15:30
Address

Institute of Musicology
Místnost č. 403

Research

  • Music history – Czech and European music of the 19th and 20th centuries and music theatre

Curriculum

Studied at Prague Conservatory and at Charles University in Prague (Faculty of Arts). Since 1975, she has been working as lecturer, assistant professor and professor for the Music History Department (today Institute of Musicology) of the Faculty of Arts, Charles University in Prague. From 1990–2002, she was Deputy Head, and between 2002–2012, Head of this Institute. From 2003–2013, she also was Head of the Department of Music History of the Czech Academy of Sciences (ASCR). In 1994, she was guest senior lecturer at Copenhagen University. From 1997–2001, she served as President of the Czech Musicological Society. In her research, she concentrates on the history of the 19th and 20th century music and music theatre, and on the works of leading Czech composers of that period (Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Josef Bohuslav Foerster, Josef Suk, Bohuslav Martinů, and others). At the University, her main lecture subjects are European and Bohemian Music History of 18th – 20th centuries (in general, but also special issues), Music Aesthetics, Critical Editing of Music Sources, and Methodology of Musicology.

Selected Bibliography

  • Josef Suk: Životem a snem / Things Lived and Dreamt / Erlebtes und Erträumtes op. 30, ed. Jarmila Gabrielová, Bärenreiter Kassel-Basel-NewYork-Praha 2015
  • Zu Parsifal-Rezeption in den böhmischen Ländern und der Parsifal-Inszenierung des Prager Nationaltheaters im Jahre 2011, in: Přednášky z 57. běhu Letní školy slovanských studií, ed. Jiří Hasil, Praha, FF UK 2014, s. 115–129
  • Bedřich Smetana: Rêves. Six morceaux caractéristiques pour le piano, ed. Jarmila Gabrielová, Bärenreiter Kassel-Basel-NewYork-Praha 2012
    Zur Martinů-Rezeption in den USA, in: Kontinuität des Wandels. Bohuslav Martinů in der Musikgeschichte des 20. Jahrhunderts / Continuity of Change. Bohuslav Martinů in Twentieeth-Century History (Martinů-Studien 3), ed. Aleš Březina u. Ivana Rentsch, Bern etc. 2010, s. 361–377
  • Josef Bohuslav Foerster: Liebeslieder des Rabindranath Tagore op. 96, in: Music and Society in Eastern Europe, Vols. 4–5, 2009–2010, s. 43–66
  • Zur Martinů-Rezeption in Böhmen, in: Musik-Konzepte. Sonderband Bohuslav Martinů, ed. Ulrich Tadday, München 2009, s. 127–149
  • Originalität, Modernität, Nationalität. Zur Idee einer Nationalmusik bei Bedřich Smetana, in: Přednášky z 52. běhu Letní školy slovanských studií, ed. Jiří Hasil, Praha, FF UK 2009, s. 90–106
  • Dvořáks und Kvapils Rusalka und das Lebensgefühl des ‘fin de siècle’. In: Aspekte der Musik, Kunst und Religion zur Zeit der Tschechischen Moderne. Aspects of Music, Arts and Religion during the Period of Czech Modernism (Martinů-Studien Bd. 2), ed. Aleš Březina a Eva Velická, Bern etc. 2009, s. 67–86
  • Český překlad sborníku Musikwissenschaft. Eine Positionsbestimmung (Kassel 2007, autoři: Ulrich Konrad, Laurenz Lütteken, Hans-Joachim Hinrichsen, Peter Gülke), in: Hudební věda 45 (2008), s. 313–364 (= komentovaný překlad z němčiny)
  • Antonín Dvořák (1841–1904). Aspects of Composition – Problems of Editing – Reception. Proceedings of the International Musicological Conference Prague, September 8–11, 2004, Etnologický ústav AV ČR Praha 2007 (ediční příprava, autorská spoluúčast, spolu s Janem Kachlíkem, 445 s.)
  • Zwischen Prag und Paris: Bohuslav Martinůs Erstlingsoper Der Soldat und die Tänzerin im Kontext des Opern- und Theaterschaffens der 1920er Jahre, in: Music and Society in Eastern Europe, Vol. 2, 2007, s. 65–76
    Josef Hutter: Hudební myšlení II, Praha 2006, ed. Jarmila Gabrielová (= komentované vydání spisu z pozůstalosti autora, 320 s.)
  • „Nebyl jsem nikdy avantgardistou“. Poznámky k dramaturgii opery Bohuslava Martinů Larmes du couteau (1928), in: Hudební divadlo jako výzva. Interdisciplinární texty, ed. Helena Spurná, Národní divadlo Praha 2004, s. 246–279
  • Le Voyage de Thésée. K inspiračním zdrojům opery „Ariadna“ Bohuslava Martinů, in: Hudební věda 41 (2004), s. 227–236
  • Ediční zásady Nového souborného vydání děl Antonína Dvořáka / Editionsrichtlinien der Neuen Gesamtausgabe der Werke von Antonín Dvořák, in: Hudební věda 40 (2003), s. 247–281
  • Die Lieder von Peter Arnold Heise (1830–1879) und Peter Erasmus Lange-Müller (1850–1926), in: Lied in Liedidee im Ostseeraum zwischen 1750 und 1900 (Greifswalder Beiträge zur Musikwissenschaft Bd. 10), ed. Ekkehard Ochs, Peter Tenhaef, Walter Werbeck u. Lutz Winkler, Frankfurt a.M. etc. 2002, s. 171–194
  • Leitmotivik und symphonische Struktur in Antonín Dvořáks Dimitrij, in: Gedenkschrift für Walter Pass, ed. Martin Czernin, Tutzing 2002, s. 507–538
  • Hans Heinrich Eggebrecht: Hudba a krásno, Praha 2001, přeložila Jarmila Gabrielová (= komentovaný překlad z němčiny, 220 s.)
  • Katolická moderna a hudba. Hudba na stránkách časopisu „Nový život“ (1896–1907), in: Zajatci hvězd a snů. Katolická moderna a její časopis Nový život 1896–1907, ed. Roman Musil a Aleš Filip, Praha 2000, s. 251–266
  • Wenzel Heinrich Veit und seine Symphonie e-Moll op. 49, in: Vergessene Komponisten des Biedermeier, ed. Andrea Harrandt u. Erich Wolfgang Partsch, Tutzing 2000, s. 71–104
  • Die Orchestertechnik Josef Suks, in: Prager Musikleben zu Beginn des 20. Jahrhunderts (Jahrbuch der Bohuslav Martinů Stiftung Bd. 1/1996), ed. Aleš Březina, Bern etc. 2000, s. 39–59
  • Oehlenschläger-Hartmann-Smetana: Hakon Jarl, in: Musik & forskning 20 (1994–1995), s. 55–80
  • Zur Orchestertechnik und Klanggestaltung in den frühen Sinfonien von Antonín Dvořák, in: Dvořák-Studien, ed. Klaus Döge u. Peter Jost, Mainz 1993, s. 83–107
    Rané tvůrčí období Antonína Dvořáka. Studie ke kompoziční problematice vybraných orchestrálních děl, Praha, Universita Karlova, vydavatelství Karolinum 1991 (= habilitační práce, 150 s.)
Úvod > People > Academic Staff > Jarmila Gabrielová