Lenka Hlávková

PhDr. Lenka Hlávková, Ph.D.

Funkce
  • zástupkyně ředitele (zástupce vedoucího) - Ústav hudební vědy
Konzultační hodiny
  • pondělí 11-12 hodin
Adresa

Ústav hudební vědy
Hlavní budova FF UK, nám. Jana Palacha 2
Místnost č. 404

Oblasti zájmu

  • Polyfonie 15. století
  • Cantus fractus
  • Hudební kultura střední Evropy v pozdním středověku

Výuka a věda

V Ústavu hudební vědy pracuje jako odborná asistentka v oblasti dějin hudby před rokem 1600 a hudební paleografie. Badatelsky se zaměřuje na výzkum hudební kultury střední Evropy v pozdním středověku, české prameny 15. a 1. pol. 16. století (Kodex Strahov, Kodex Speciálník ad.), polyfonní mešní ordinarium, polyfonní píseň 15. století a cantus fractus v českých pramenech. V současné době je hlavní řešitelkou grantového projektu GA ČR Proměnlivé identity v hudební kultuře střední Evropy v pozdním středověku a vedoucí českého týmu evropského projektu HERA Sound Memories: The Musical Past in Late-Medieval and Early-Modern. V letech 2012 – 2015 vykonávala funkci ředitelky ÚHV.

Projekty

Aktuálně vyučované kurzy

Publikace

Výpis z databáze Publikační činnost Univerzity Karlovy (Verso)

Výběrová bibliografie

  • Gibt es »deutsche Chansons«? Zum Repertoire der weltlichen deutschen Lieder (ca. 1450–1470) in den böhmischen Quellen, in: Jürgen Heidrich, Klaus Pietschmann, Nicole Schwindt (eds.), Imitatio – Aemulatio – Superatio? Vokalpolyphonie des 15./16. Jahrhunderts in Polen, Schlesien und Böhmen (TroJa, Jahrbuch für Renaissance Musik, sv. 12, 2013), Münster 2016, s. 59-70.
  • Credo Settings in cantus fractus in Bohemian Sources. A Preliminary Report on a Neglected ars nova Repertory, in: Paweł Gancarczyk (ed.), Ars musica and its Contexts in Medieval and Early Modern Culture, Warszawa 2016, p. 247-253.
  • s Hanou Vlhovou-Wörner, Hudba, in: Pavlína Cermanová, Robert Novotný, Pavel Soukup (eds.), Husitské století, Praha 2014, p. 474-489.
  • Cantio, Lied or Chanson? The Strahov Codex as a 15th Century Song Treasury, in: Hudební věda 50 (2013), č. 3-4, s. 259-270.
  • Die Saganer Stimmbücher (Das Glogauer Liederbuch) und die Traditionen des polyphonen Liedes in Mitteleuropa, in: Paweł Gancarczyk, Lenka Hlávková-Mráčková, Remigiusz Pośpiech (eds.), The Musical Culture of Silesia before 1742. New Contexts – New Perspectives. Frankfurt am Main 2013, s. 55-70.
  • Motet Style and Structure in Central Europe around 1490: Some Remarks on Selected Pieces from the Codex Speciálník, in: Thomas Schmidt-Beste (ed.), The Motet Around 1500: On the Relationship of Imitation and Text Treatment, Turnhout 2012, s. 447-454.
  • Řehtající koně, kdákající slepice, těžkopádní šrotýři… Každodenní život pozdně středověkého města očima a ušima hudebníků, in: Studia Mediaevalia Bohemica 2/2011, s. 69-79.
  • Die Kompositionen Johannes Tourouts in böhmischen Musikhandschriften. Zur musikalischen Kultur am Hofe Kaiser Friedrichs III. und ihrer Rezeption in den böhmischen Ländern, in: Böhmen und das Deutsche Reich. Ideen- und Kulturtransfer im Vergleich (13. – 16. Jahrhundert), München 2009, s.103-111.
  • Behind the stage: some thoughts on the Codex Speciálník and the reception of polyphony in late 15th-century Prague, in: Early Music 2009, roč.37,č.1, s. 37-48.
  • Codex Franus – a Mirror of the Musical Practice of the Bohemian Utraquist Church around 1500?, in: Journal of the Alamire Foundation 1, 1/2009, s. 79-85.
  • Kodeks wrocławski v kontekście życia muzycznego utrakwistycznych Czech okolo 1500 roku, in: Muzyka 52, 2/2007, s. 3-20.
  • Patrem Yacten-Sanctus Elezanger. A Fragment of an Unknown Mass Ordinary from Codex Speciálník and its Milanese Context, in: Hudební věda 43, 2/2006, s. 147-164.
  • Kodex Speciálník – eine kleine Foliohandschrift böhmischer Provenienz, in: Hudební věda 39 (2002), s. 162-184.
Úvod > Lidé > Vyučující > Lenka Hlávková